Είναι στ' αλήθεια παράξενη και μυστήρια η ψυχή κάθε ανθρώπου. Μεγάλοι διανοούμενοι από τον Αριστοτέλη έως τον Σοπενχάουερ έχουν μιλήσει γι' αυτήν την αντίφαση ανάμεσα στη λογική και στην πορεία του κάθε ανθρώπου. Ο Αριστοτέλης - ο πατέρας της λογικής - έλεγε ότι ο άνθρωπος συμβατικά θεωρείται λογικό ζώο. Ο Σοπενχάουερ έλεγε πως υπάρχει κάτι βαθύτερο μέσα σε κάθε άνθρωπο από τη λογική, η Βούληση. Ο Μακαρένκο, ο μεγάλος και παραγκωνισμένος αυτός παιδαγωγός της Ρωσίας, επαναστάτης, ομολόγησε πως κάτι μυστήριο υπάρχει στην ψυχή κάθε ανθρώπου (που προφανώς ο διαλεκτικός υλισμός αδυνατούσε να εξηγήσει).
Ας σταματήσουμε εδώ και ας δούμε ένα αντιφατικό ταξίδι... Το ταξίδι του Χαρίλαου Φλωράκη στο Άγιο Όρος καθώς και τα της κηδείας του.
Γύρω στο 1995 μια τριμελής ομάδα που αποτελείται από το Χαρίλαο Φλωράκη, το συμμαθητή και φίλο του ηθοποιό Τίτο Βανδή καθώς και έναν νέο δημοσιογράφο, επισκέπτονται το Άγιο Όρος. Ο Χαρίλαος συνοδεύεται και από δύο άτομα της προσωπικής φρουράς. Ζητά επιτακτικά από τους συνοδούς αστυνομικούς ν' αφήσουν τα όπλα τους στην Ουρανούπολη, πράγμα που έγινε.
Όμως με το μπάσιμο στο Όρος άρχισαν να γίνονται μερικά ευτράπελα από θερμόαιμους - που πάντα υπάρχουν - πράγμα που αναγκάζει τους αστυνομικούς να δανεισθούν δύο όπλα από τη Δάφνη. Αυτό είναι το καλαμπούρι μας καθώς και το ότι συνάντησε συναγωνιστές να είναι τώρα μοναχοί που μαζί του θυμήθηκαν τα παλιά!!!
Στις Καρυές τον ξενάγησε ο λόγιος μοναχός π. Μωυσής που μου τόνισε με πόσο σεβασμό άκουγε την ενημέρωση που του έγινε. Μια μέρα φιλοξενήθηκε στο κελλί του π. Ιερόθεου, του βιβλιοπώλη των Καρυών. Ήταν ημέρα νηστείας και έφαγε τα νηστίσιμα που του παρέθεσαν. Τα βρήκε πολύ νόστιμα και στην κουβέντα με τα καλογέρια της συνοδείας μίλησε με σεβασμό για το άβατο και τους νόμους του Αγίου Όρους που όφειλε να σεβαστεί η Ευρώπη. «Δεν έκανε όμως τον Σταυρό του».
Ιδού και το μυστήριο. Μ' ένα τζιπ μόνος με τον οδηγό του, εξαφανίζεται προς άγνωστη κατεύθυνση. Κρύος ιδρώτας αρχίζει να λούζει τους αστυνομικούς. Τί έγινε ο Χαρίλαος ...;
Επιστρέφει μετά από αρκετές ώρες έχοντας αφήσει άναυδη τη συνοδεία του χωρίς να τους πει που πήγε. Είναι πολύ πιθανό μου 'παν οι πατέρες στην Ιβήρων να επισκέφθηκε τον Ρουμάνο Μοναχό που πρόσφατα απεβίωσε.
Έχουμε και μια επίσκεψη στη Σιμωνόπετρα που με σεβασμό γράφει στο βιβλίο του προσκυνητή. Κάπως έτσι λοιπόν έγινε το ταξίδι αυτό. Φτάνοντας στην Ουρανούπολη κάνει τις ακόλουθες δηλώσεις:
Βρε παιδιά, περίμενα να βρω μέσα στο Όρος γέρους μοναχούς και απεναντίας είδα νέα παιδιά, σπουδαγμένα...
Τί ήταν λοιπόν η επίσκεψη αυτή; Μόνο τουριστική; Όχι όπως θα δείξουμε στο επόμενο.
Αρχικά πρέπει να τονίσουμε ότι ο Χαρίλαος όπως και κάθε Έλληνας έχει την Ορθοδοξία από τα γεννοφάσκια του, από τη μάνα του. Πώς αλλιώς θα εξηγήσουμε ότι ζήτησε να ταφεί στον «Άι Λια» δύο μέτρα από το Αγ. Βήμα; Αλλά πάνω στο θέμα της κηδείας του θα επανέλθουμε αργότερα. Ας επιστρέψουμε στην αποχώρηση του Χαρίλαου από το Όρος κατά την οποία δήλωνε συγκλονισμένος.
Πολλοί γνωστοί του τον ρωτούν, ανάμεσα τους και η Μαρία Δαμανάκη: και εσύ Χαρίλαε στο Όρος; Απαντούσε ευθέως: «Μακάρι να 'χα πάει νωρίτερα και 'γω θα 'μουν καλύτερα και ο τόπος»!!! «Ο νοών νοείτω». Και όχι μόνο αυτό. Είμαι σε θέση να σας διαβεβαιώσω ότι μετά απ' αυτήν την επίσκεψη, στο γραφείο του στον Περισσό εξομολογήθηκε σε Ιερομόναχο του Αγ. Όρους (αφού απομακρύνθηκε το προσωπικό του γραφείου του).
Να πούμε και αυτό. Στη σύζυγο του που έφυγε (πριν απ' αυτόν) έκανε θρησκευτικό μνημόσυνο, όπως με διαβεβαίωσαν.
Και τώρα φίλοι ας κάνουμε μια θεωρητική ανακεφαλαίωση της σχέσης εκκλησίας - αριστεράς στην Ελλάδα. Το ΚΚΕ, το πλέον ηρωικό, αλλά και πλέον ηλίθιο κατά τον σύντροφο ΜΑΟ κομμουνιστικό κόμμα της Ευρώπης, αντέγραψε στο θέμα της σχέσης Θεού -κομμουνιστή όλα τα τσιτάτα του Μαρξ και Λένιν. Η αθεΐα και ο διαλεκτικός υλισμός έγινε ο νέος Θεός. Βέβαια δεν είναι καθόλου τυχαίο που η αθεΐα έγινε λάβαρο για τον Μαρξ, Έγκελς και Λένιν.
Η εκκλησία στην Ευρώπη με κύριο τον Παπισμό ήταν και είναι υπεύθυνη για πολλά εγκλήματα στην Ιστορία με τελευταίο πιο τρανό παράδειγμα την άνοδο του Χίτλερ και το διαμελισμό της Γιουγκοσλαβίας. Όμως το να γενικεύουμε τα πάντα και ειδικά για την Ορθοδοξία είναι και λάθος και στο κάτω κάτω αντιδιαλεκτικό. Ναι, η Ορθοδοξία αν και στο όνομα της έγιναν εγκλήματα και λάθη τα απεκύρηξε ως ξένο σώμα όσο το δυνατόν συντομότερα, και δεν άφησε να δηλητηριάσει το σώμα της.
Όλοι μας γνωρίζουμε στελέχη του ΚΚΕ με αγώνες και εξορίες με έντονη όμως θρησκευτική αγωγή. Θυμάμαι έναν γνωστό μου ήρωα κομμουνιστή που χαρακτήρισε ανάγωγο κάποιον που μιλούσε ανόητα στη διάρκεια της Θ. λειτουργίας.
Είναι προς τιμή της ηγεσίας του ΚΚΕ ότι στο νέο καταστατικό του κόμματος όπως τροποποιήθηκε το 1996 έχει απαλειφθεί ο όρος «αθεΐα».
Όμως το ΚΚΕ με πολλές κόκκινες σημαίες, ελάχιστες Ελληνικές, θάβει κομμουνιστικά τον Χριστιανό Ορθόδοξο αρχηγό του παρά τη θέληση του ιδίου και των οικείων. Έχουμε λοιπόν το επαναλαμβανόμενο μοτίβο του Έλληνα κομμουνιστή, αλλά και ταυτόχρονα ενός θρησκευόμενου που δεν μπορεί άμεσα να το ομολογήσει. Γνωρίζετε φίλοι ότι ο Μπελογιάννης απαίτησε στο χωριό του να χτιστεί εκκλησία για να ενώνει όλους τους εξόριστους Έλληνες;
Υ. Γ.
Ευχαριστώ του πατέρες του Όρους που μου έδωσαν τις πληροφορίες πάνω στις οποίες στηρίχτηκε το προηγούμενο κείμενο, ιδιαίτερα τον π. Μάξιμο, τον π. Πρόδρομο από την Ι. Μ. Ιβήρων, τον π. Κύριλλο και π. Μωυσή από τις Καρυές και σας βεβαιώ ότι αναμένονται νεότερες δημοσιεύσεις από πατέρες του Όρους πάνω στο θέμα αυτό.
Υ.Γ. ClopYPastE
Η περίπτωση αυτή, όπως και πολλές άλλες παρόμοιες, δείχνει ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία είναι ανοικτή στον κάθε άνθρωπο, και τον αποδέχεται σε όλες τις φάσεις της ζωής του, και με όλες τις περιπέτειές του, χωρίς να του ζητά πιστοποιητικά κοινωνικών φρονημάτων, χωρίς να τον αποκλείει από τη ζωή της. Μερικές δε φορές οι μεγαλύτεροι αρνητές και άθεοι γίνονται οι μεγαλύτεροι Απόστολοι της Εκκλησίας, ενώ αντίθετα όσοι παραμένουν στην Εκκλησία τυπικά είναι δυνατόν να μην αισθάνονται την αναγεννητική δύναμη και πνοή της.
Η περίπτωση αυτή, όπως και πολλές άλλες παρόμοιες, δείχνει ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία είναι ανοικτή στον κάθε άνθρωπο, και τον αποδέχεται σε όλες τις φάσεις της ζωής του, και με όλες τις περιπέτειές του, χωρίς να του ζητά πιστοποιητικά κοινωνικών φρονημάτων, χωρίς να τον αποκλείει από τη ζωή της. Μερικές δε φορές οι μεγαλύτεροι αρνητές και άθεοι γίνονται οι μεγαλύτεροι Απόστολοι της Εκκλησίας, ενώ αντίθετα όσοι παραμένουν στην Εκκλησία τυπικά είναι δυνατόν να μην αισθάνονται την αναγεννητική δύναμη και πνοή της.
Ένα άλλο ενδιαφέρον σημείο είναι ότι στην Ορθόδοξη Εκκλησία, όπως διασώζεται στα γνήσια και Ορθόδοξα Μοναστήρια και ιδιαίτερα στο Άγιον Όρος, βιώνεται το κοινοβιακό «πνεύμα», με την ακτημοσύνη, την κοινοκτημοσύνη και την κοινοχρησία, και είναι μια διαρκής επανάσταση εναντίον κάθε κατεστημένου. Έτσι, εκεί βιώνεται η πραγματική αναρχία, ως αγάπη και υπέρβαση του θανάτου, αλλά και ο αληθινός κομμουνισμός, με το κοινοβιακό και κοινοτικό «πνεύμα». Στα κοινόβια Μοναστήρια διασώζεται ακόμη ο κοινοτικός χαρακτήρας της πρώτης Εκκλησίας στα Ιεροσόλυμα, που στηρίζεται όχι σε κοινωνιολογικές θεωρίες και αιματηρές επαναστάσεις, αλλά στη βίωση του Αγίου Πνεύματος και την αναγέννηση του προσώπου.
Τελικά, η Ορθόδοξη Εκκλησία με τη θεολογία και τη ζωή της, ανταποκρίνεται σε κάθε οδυνηρή αναζήτηση και αναπαύει και τον πιο δύσκολο αναζητητή. Συγχρόνως είναι ακατανόητη και άγνωστη σ’ αυτούς που ζουν μηχανικά και τυπικά μέσα σ’ αυτήν. Το φως που διαθέτει φωτίζει και καθοδηγεί, αλλά γίνεται και γνόφος για όσους δεν έχουν τους κατάλληλους πνευματικούς οφθαλμούς να το αντικρίσουν.
Δείτε στα παρακάτω βίντεο τον πατέρα Αθανάσιο Σιμωνοπετρίτη να αφηγείται το γεγονός αυτό. Η ομιλία πραγματοποιήθηκε στη Σχολή Γονέων - Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κατερίνης, τη Δευτέρα 11 Φεβρουαρίου 2008...
0 comments
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλώ, τα σχόλιά σας να μην περιέχουν βωμολοχίες, να μην είναι γραμμένα σε greeklish και με κεφαλαία γράμματα και να μην περιέχουν οποιοδήποτε διαφημιστικό περιεχόμενο. Σε διαφορετική περίπτωση δε θα δημοσιεύονται. Για οποιαδήποτε απορία ανατρέξτε στους όρους χρήσης του ιστολογίου.