«κάτι άλλο;»
Κάθε φορά που το ακούω, νιώθω ότι συμμετέχω άθελά μου σε κάποιο πείραμα marketing. Μία δοκιμή αντοχών. Μία ψυχολογική επιχείρηση αποδόμησης της βούλησής μου.
Ποιός τους είπε να το ρωτάνε;
Ποιός; Δεν ξέρουμε το όνομά του, αλλά κάπου εκεί έξω υπάρχει ένας γκουρού πωλήσεων που έκανε σεμινάρια σε καταστήματα και άφησε πίσω του χάος. Ένα είδος εμπορικής πλύσης εγκεφάλου:
Ποιός; Δεν ξέρουμε το όνομά του, αλλά κάπου εκεί έξω υπάρχει ένας γκουρού πωλήσεων που έκανε σεμινάρια σε καταστήματα και άφησε πίσω του χάος. Ένα είδος εμπορικής πλύσης εγκεφάλου:
«Πες του πελάτη "κάτι άλλο;" ή πιο κομψά "θα θέλατε και κάτι άλλο;" και θα νιώσει υποχρεωμένος να πει ναι. Μπορεί να ήρθε για τσίχλα, αλλά θα φύγει με φραπέ, κουλούρι, και 3 μπριός.»
Αυτό το «κάτι άλλο» δεν είναι μια απλή ερώτηση. Είναι ένα ψυχολογικό κόλπο. Σε παγιδεύει. Αν πεις όχι, νιώθεις φτωχός, στριμμένος, αδιάφορος. Αν πεις ναι, έχεις τσιμπήσει.
Μα δεν ήρθα για να ψωνίσω το μισό μαγαζί.
Κάθε φορά που μου το λένε, αισθάνομαι ενοχές, επειδή θέλω απλώς να φύγω με το ένα πράγμα που ήρθα να πάρω.
- Έναν καφέ παρακαλώ.
- Κάτι άλλο;
- Όχι.
- (Με βλέμμα απογοήτευσης) Α, εντάξει...
Συγγνώμη που δεν πήρα κρουασάν, χυμό, μπάρες ενέργειας και πορσελάνινα φλυτζάνια με το logo του μαγαζιού. Ήρθα να ξυπνήσω, όχι να γεμίσω σακούλες.
Κάθε φορά που μου το λένε, αισθάνομαι ενοχές, επειδή θέλω απλώς να φύγω με το ένα πράγμα που ήρθα να πάρω.
- Έναν καφέ παρακαλώ.
- Κάτι άλλο;
- Όχι.
- (Με βλέμμα απογοήτευσης) Α, εντάξει...
Συγγνώμη που δεν πήρα κρουασάν, χυμό, μπάρες ενέργειας και πορσελάνινα φλυτζάνια με το logo του μαγαζιού. Ήρθα να ξυπνήσω, όχι να γεμίσω σακούλες.
Και βέβαια, το κάνουν επίτηδες.
Δεν είναι απλό ευγενικό ενδιαφέρον. Είναι τεχνική. Πωλησιακή στρατηγική. Up-selling το λένε στο marketing. Δηλαδή, το ευγενικό σπρώξιμο στο γκρεμό της περιττής αγοράς.
Πας για κουλούρι - φεύγεις με ολόκληρο πρωινό.
Πας για καφέ - φεύγεις με μπράουνι, μάφιν και δάνειο για να τα πληρώσεις.
Δεν είναι απλό ευγενικό ενδιαφέρον. Είναι τεχνική. Πωλησιακή στρατηγική. Up-selling το λένε στο marketing. Δηλαδή, το ευγενικό σπρώξιμο στο γκρεμό της περιττής αγοράς.
Πας για κουλούρι - φεύγεις με ολόκληρο πρωινό.
Πας για καφέ - φεύγεις με μπράουνι, μάφιν και δάνειο για να τα πληρώσεις.
Και το χειρότερο; Καμιά φορά πιάνει.
Μπορεί να βρεθείς να λες:
Μπορεί να βρεθείς να λες:
«Α, ναι, φέρτε και ένα νεράκι… και μια μπουγάτσα… και αυτό το κουλουράκι… και τί ωραία που μυρίζει το τσουρέκι!»
Και πριν το καταλάβεις, έχεις καταναλώσει ένα δεκαπενθήμερο θερμίδων.
Το «κάτι άλλο» είναι η μικρή νίκη του εμπορίου πάνω στη λογική.
Το «κάτι άλλο» είναι ο ψίθυρος του υπερκαταναλωτισμού μέσα στο αυτί σου, τυλιγμένος με ένα χαμόγελο εξυπηρέτησης.
Είναι ο λόγος που βγαίνεις από τον φούρνο με σακούλα 2 κιλών, ενώ πήγες για μια φρατζόλα.
Το «κάτι άλλο» είναι η μικρή νίκη του εμπορίου πάνω στη λογική.
Το «κάτι άλλο» είναι ο ψίθυρος του υπερκαταναλωτισμού μέσα στο αυτί σου, τυλιγμένος με ένα χαμόγελο εξυπηρέτησης.
Είναι ο λόγος που βγαίνεις από τον φούρνο με σακούλα 2 κιλών, ενώ πήγες για μια φρατζόλα.
Συμπέρασμα: Κράτα χαρακτήρα.
Οπότε, την επόμενη φορά που θα σου πουν "κάτι άλλο;", να ξέρεις:
Δεν ρωτάνε από ενδιαφέρον. Ρωτάνε για να σου πουλήσουν ψυχή, θερμίδες και μικροκαταναλωτική ενοχή.
Να είσαι δυνατός. Πες «όχι» με θάρρος.
Και φύγε κρατώντας μόνο τον καφέ σου - σαν ήρωας.
Οπότε, την επόμενη φορά που θα σου πουν "κάτι άλλο;", να ξέρεις:
Δεν ρωτάνε από ενδιαφέρον. Ρωτάνε για να σου πουλήσουν ψυχή, θερμίδες και μικροκαταναλωτική ενοχή.
Να είσαι δυνατός. Πες «όχι» με θάρρος.
Και φύγε κρατώντας μόνο τον καφέ σου - σαν ήρωας.









0 comments
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλώ, τα σχόλιά σας να μην περιέχουν βωμολοχίες, να μην είναι γραμμένα σε greeklish και με κεφαλαία γράμματα και να μην περιέχουν οποιοδήποτε διαφημιστικό περιεχόμενο. Σε διαφορετική περίπτωση δε θα δημοσιεύονται. Για οποιαδήποτε απορία ανατρέξτε στους όρους χρήσης του ιστολογίου.