Σε μια εποχή που η κλιματική κρίση βρίσκεται στο επίκεντρο κάθε παγκόσμιας ατζέντας, στην καρδιά της Αθήνας - αλλά και σε πολλές άλλες πόλεις της Ελλάδας - ξεφυτρώνουν σαν μανιτάρια καταστήματα που πουλάνε ρούχα με τιμές τόσο χαμηλές, που μοιάζουν με αστείο: 1€, 2€, 3€. Μόδα για όλους, προσιτή σε κάθε τσέπη. Ή τουλάχιστον, έτσι μοιάζει.

Αρκεί όμως να ξύσει κανείς λίγο κάτω από την επιφάνεια για να αποκαλυφθεί ένα εφιαλτικό οικολογικό και κοινωνικό αποτύπωμα που κανείς δεν θέλει να δει.

Η γρήγορη μόδα (fast fashion) στην Ελλάδα: Τί κρύβεται πίσω από τα ρούχα

Το φαινόμενο δεν είναι καινούριο. H γρήγορη μόδα - η μαζική παραγωγή φθηνών, συνήθως κακής ποιότητας ρούχων που προορίζονται να φορεθούν λίγες φορές και να πεταχτούν - είναι εδώ και χρόνια ένας από τους κύριους ενόχους για την επιβάρυνση του περιβάλλοντος. Η βιομηχανία της μόδας ευθύνεται για περίπου 10% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, περισσότερο δηλαδή από τα αεροπλάνα και τα πλοία μαζί.

Πίσω από κάθε μπλουζάκι του ενός ευρώ, υπάρχει ένα εργοστάσιο στην Ασία με άθλιες συνθήκες εργασίας, παιδιά που ράβουν για ένα κομμάτι ψωμί, και τόνοι χημικών που καταλήγουν σε ποτάμια και εδάφη.

Κι όμως, στην Ελλάδα του 2025, αντί να στραφούμε σε υπεύθυνες καταναλωτικές συνήθειες, ανοίγουμε όλο και περισσότερα καταστήματα που εκμεταλλεύονται ακριβώς αυτό το σύστημα.

Ρούχα «μαϊμού» με επώνυμες ετικέτες

Η ειρωνεία γίνεται ακόμα πιο έντονη όταν αυτά τα καταστήματα δεν πωλούν απλώς φθηνά ρούχα, αλλά εμφανώς παραποιημένα προϊόντα, «μαϊμού» εκδοχές γνωστών brand names. T-shirt με το λογότυπο της Nike, παπούτσια που θυμίζουν Adidas, τσάντες που προσπαθούν να πείσουν ότι είναι Gucci. Κανένας έλεγχος, καμία πιστοποίηση, καμία φροντίδα για τα πνευματικά δικαιώματα ή την ποιότητα των υλικών.

Ο καταναλωτής μπορεί να νιώθει ότι κάνει «έξυπνες αγορές», αλλά στην πραγματικότητα συντηρεί ένα παράνομο κύκλωμα παραγωγής και διακίνησης προϊόντων.

Σημείωση: Το άρθρο αυτό δεν αναφέρεται στα δεύτερης διαλογής (second hand) καταστήματα που πωλούν αυθεντικά επώνυμα ρούχα σε μεταχειρισμένη κατάσταση. Αντιθέτως, οι πρωτοβουλίες αυτές προάγουν τη βιωσιμότητα και αξίζουν στήριξης.

Καταναλωτική τύφλωση ή βολική αμνησία;

Το ερώτημα που τίθεται είναι το εξής: Την ώρα που η δημόσια συζήτηση περιστρέφεται ολοένα και περισσότερο γύρω από την πράσινη μετάβαση, τη βιώσιμη κατανάλωση και τη μείωση του οικολογικού αποτυπώματος, παρατηρείται ταυτόχρονα η ραγδαία εξάπλωση καταστημάτων που προσφέρουν ρούχα σε τιμές χαμηλότερες ακόμη και από έναν καφέ – με τους καταναλωτές να σπεύδουν να γεμίσουν σακούλες με αγορές.

Πώς γίνεται να διαδηλώνουμε για το κλίμα και, λίγο μετά, να αγοράζουμε πέντε μπλούζες του 1 ευρώ;

Η ευθύνη είναι (και) δική μας

Δεν φταίνε μόνο τα καταστήματα. Ούτε οι κατασκευαστές, ούτε οι πωλητές. Φταίμε κι εμείς - ως καταναλωτές - που κλείνουμε τα μάτια μπροστά στις συνέπειες των επιλογών μας. Γιατί στο τέλος της ημέρας, κάθε ευρώ που δίνουμε σε ένα τέτοιο μαγαζί είναι μια ψήφος υπέρ της γρήγορης μόδας, υπέρ της εκμετάλλευσης, υπέρ της καταστροφής του πλανήτη.

Αν δεν αλλάξουμε τη νοοτροπία μας, αν δεν αρχίσουμε να βλέπουμε τα ρούχα όχι ως φθηνό εμπόρευμα, αλλά ως προϊόντα με ιστορία, προέλευση και αντίκτυπο, τότε οι «φλόγες» της κλιματικής κρίσης θα συνεχίσουν να μας καίνε - όσο εμείς αλλάζουμε ντύσιμο (outfit) κάθε εβδομάδα.

Share/Save/Bookmark

0 comments

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλώ, τα σχόλιά σας να μην περιέχουν βωμολοχίες, να μην είναι γραμμένα σε greeklish και με κεφαλαία γράμματα και να μην περιέχουν οποιοδήποτε διαφημιστικό περιεχόμενο. Σε διαφορετική περίπτωση δε θα δημοσιεύονται. Για οποιαδήποτε απορία ανατρέξτε στους όρους χρήσης του ιστολογίου.

Translate

Donate

Donate
Buy Me A Coffee

Ακολουθήστε μας

Σας ενδιαφέρουν...

ΑΤΗ.ΕΝΑ Card Market Pass ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ govgr Online Supermarket 1 Online Supermarket 2 Αναζήτηση Ασφαλειών Αναζήτηση Εργασίας 1 Αναζήτηση Εργασίας 2 Αναζήτηση Εργασίας 3 Αναζήτηση Ξενοδοχείων 1 Αναζήτηση Ξενοδοχείων 2 Αναζήτηση Πτήσεων 1 Αναζήτηση Πτήσεων 2 Αναζήτηση Πτήσεων 3 Αναζήτηση Πτήσεων 4 Αποστολή Λουλουδιών Αποτελέσματα Τζόκερ ΟΠΑΠ Αποτελέσματα Πάμε Στοίχημα ΟΠΑΠ Δήλωση Υγείας Ακτοπλοΐας Δρομολόγια Πλοίων 1 Δρομολόγια Πλοίων 2 Δρομολόγια Πλοίων 3 Δρομολόγια Πλοίων (ΟΛΠ) Δρομολόγια ΤΡΑΙΝΟΣΕ Εθνικός Χάρτης Απινιδωτών Ελ. Βενιζέλος: Αφίξεις - Αναχωρήσεις Εφαρμογή Ηλεκτρονικών Ραντεβού ΟΠΑΝΔΑ Εφημερεύοντα Νοσοκομεία Εφημερεύοντα Φαρμακεία 1 Εφημερεύοντα Φαρμακεία 2 Εφημερεύοντες Ιατροί Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες ΕΦΚΑ Καταγωγή Πινακίδας Οχημάτων Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών Κορονοϊός - Χάρτης ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΚΤΕΛ Αττικής Κυκλοφοριακός Χάρτης 1 Κυκλοφοριακός Χάρτης 2 Λαϊκές Αγορές Παραγγελία Φαγητού 1 Παραγγελία Φαγητού 2 Παραγγελία Φαγητού 3 Παρακολούθηση Πλοίων Παρατηρητήριο Τιμών Καυσίμων Πληροφορίες Οχημάτων (Open Car) Προγραμματισμός ραντεβού εμβολιασμού κατά της COVID-19 ΟΑΣΑ Αναζήτηση Δρομολογίων Σεισμοί 1 Σεισμοί 2 Σεισμοί 3 Σημεία Συγκέντρωσης - Καταφύγια Ταχυδρομικοί Κώδικες Τέλη Κυκλοφορίας Αυτοκινήτων Τιμές Καυσίμων 1 Τιμές Καυσίμων 2 Υγειονομικός Χάρτης Φορολοταρία Χάρτης Βουνών Χάρτης Κάστρων Χάρτης Λαϊκών Αγορών Αττικής Χάρτης Μαρμάρων Χρυσός Οδηγός

Ιστορικό αναρτήσεων

Αναγνώστες

Twitter Followers

Linkedin Profile

Facebook Fans

Κλικ εδώ να δείτε τα Banner Φίλων

trelokouneli ads
Στείλτε μας το Banner σας με e-mail και θα το αναρτήσουμε στα
Banner Φίλων (ακριβώς από πάνω).
Απαραίτητη προϋπόθεση να βάλετε κι εσείς ένα απ’ τα δύο Banner μας στο site σας.
Οι εικόνες θα μετατρέπονται σε 125x125 pixel λόγω χώρου.
Όλα τα Banner ανοίγουν σε νέο παράθυρο.
Banner 125x125
ClopYPastE
Banner 300x140
ClopYPastE

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Αναγνώσεις σελίδων

Συνολικές Αναρτήσεις

Συνολικά Σχόλια